پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272307
پايگاه وستوچني روسيه ميزبان پرتاب «هدهد» و «کوثر» به مدار ۵۰۰ کيلومتري
تاریخ انتشار : 1403/07/28 07:45:29
نمایش : 29
دو ماهواره «هدهد» و «کوثر» دو ماهواره بخش خصوصي هستند که هم‌اکنون به کشور روسيه منتقل شده و قرار است روز ۱۵ آبان ماه امسال از طريق پايگاه وستوچني اين کشور به مدار ۵۰۰ کيلومتري تزريق شوند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دو ماهواره «هدهد» و «کوثر» دو ماهواره بخش خصوصي هستند که هم‌اکنون به کشور روسيه منتقل شده و قرار است روز ۱۵ آبان ماه امسال از طريق پايگاه وستوچني اين کشور به مدار ۵۰۰ کيلومتري تزريق شوند.

 اين شرکت فعال در حوزه توسعه فناوري‌هاي فضايي از سال ۹۷ با هدف توسعه منظومه‌هاي ماهواره‌اي تاسيس شده و طراحي و ساخت ماهواره سنجش از دور «کوثر» را به کمک چند شرکت دانش‌بنيان ديگر و با حمايت معاونت علمي، فناوري و اقتصاد دانش‌بنيان رياست جمهوري آغاز کرده که اکنون اين ماهواره در مرحله تست‌هاي نهايي قرار دارد.

ماهواره «هدهد» نيز دومين محصول اين شرکت است که با کاربردهاي مخابراتي و اينترنت اشياء مي‌تواند به کنترل دستگاه‌هاي هوشمند کمک کند.

اين شرکت علاوه بر طراحي و ساخت ماهواره، اقدام به توسعه زنجيره ارزش کرده و در حوزه خدمات تصاوير ماهواره‌اي و کاربردهاي سنجش از دور در حوزه کشاورزي اقدامات خوبي را آغاز کرده است.

دکتر حسين شهرابي، مدير عامل اين شرکت دانش‌بنيان حوزه فضايي در گفت‌وگويي، با اشاره به پرتاب دو ماهواره «کوثر» و «هدهد» از پرتاب اين دو ماهواره در روز ۱۵ آبان ماه سال جاري خبر داد و گفت: اين ماهواره‌ها از طريق پايگاه فضايي روسيه پرتاب خواهند شد. در حال حاضر اين دو ماهواره به کشور روسيه منتقل شده و مراحل تست و سوار شدن بر روي موشک را طي مي‌کنند.

وي اظهار کرد: دو ماهواره «کوثر» و «هدهد» به مدار ۵۰۰ کيلومتري تزريق مي‌شوند. ماهواره «کوثر» يک ماهواره سنجشي با وضوح تصوير ۳.۵ متر است. اين ماهواره با وزن ۳۰ کيلوگرم داراي عرض تصوير رنگي ۱۵ کيلومتر است.

شهرابي، تصاوير دريافت شده از اين ماهواره را براي کاربردهاي کشاورزي و نقشه‌برداري مناسب دانست و ادامه داد: عمر مداري اين ماهواره، سه و نيم سال است.

مديرعامل اين شرکت دانش‌بنيان، ماهواره «هدهد» را يک ماهواره با کاربري اينترنت اشياء (IOT) دانست که مطابق استاندارد ماهواره‌هاي مکعبي در ابعاد سه واحد (3U) طراحي و ساخته شده است و ادامه داد: کاربردهاي اين ماهواره براي حوزه‌هاي کشاورزي، حمل‌ونقل و مديريت بحران است. «هدهد» عمر مداري ۴ سال دارد و در کنار ماهواره «کوثر» در يک مدار مشابه قرار مي‌گيرد.

وي يکي از راهبردهاي اصلي اين شرکت دانش‌بنيان را توسعه همکاري‌هاي بين‌الملل دانست و يادآور شد: توسعه صنعت ماهواره و توسعه بخش خدمات ماهواره منوط به توسعه پايدار صنعت پرتاب است و ما در اين زمينه به دنبال همکاري با کشورهاي مختلف هستيم و اين همکاري‌ها منحصر به کشور روسيه نخواهد بود.

ماهواره کوثر

ماهواره «کوثر» ماهواره سنجشي با وضوح تصوير بالاست که براي کاربردهاي متنوعي از جمله کشاورزي، منابع طبيعي، محيط زيست و مديريت بحران طراحي شده است. تصاوير با کيفيت تهيه‌شده توسط اين ماهواره، امکان پايش دقيق تغييرات محيطي، شناسايي مناطق آسيب‌ديده بر اثر بلاياي طبيعي و برنامه‌ريزي بهتر براي توسعه پايدار را فراهم مي‌کkند. از جمله ويژگي‌هاي کليدي اين ماهواره مي‌توان به وضوح تصوير بالا، کاربردهاي متنوع و ساخت داخلي آن اشاره کرد.

ماهواره هدهد

ماهواره «هدهد» يک ماهواره کوچک با کاربردهاي ارتباطي است که براي ايجاد شبکه‌هاي ارتباطي ماهواره‌اي و اينترنت اشياء طراحي شده است. اين ماهواره مي‌تواند در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور که دسترسي به شبکه‌هاي ارتباطي زميني محدود است، خدمات ارتباطي ارائه دهد. از جمله ويژگي‌هاي کليدي اين ماهواره مي‌توان به ابعاد کوچک، کاربردهاي ارتباطي و مناسب بودن آن براي مناطق دورافتاده اشاره کرد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html